Loopia och tystnaden

Publicerat: 2014-05-04 07:29:46 | Kategori: Diverse

Senaste dygnet så har jag i princip jobbat för att få min e-post att fungera. Den har alltid varit lite strulig på min Raspberry Pi, men den här gången så hjälpte verkligen ingenting. Jag installerade om mailservern fyra gånger och testade alla möjliga inställningar bara för att bemötas med felmeddelanden. Inte nog med det, jag återgick till en tidigare backup samt att jag rentav testade att rensa hela systemet. Då slog det mig plötsligt att det kanske inte var mitt fel. Det är Loopia som står för pekningen till hraffe.se och då också mailpekningen. Jag var nog inne och kikade i timmar för att se om de ändrat DNS-adresserna på något sätt, men det var helt tomt på information i bloggen och supportsidorna har inte uppdaterats ett smack de senaste månaderna.

Jag var riktigt nära på att ge upp när jag kom på att de kanske hade en dedikerade sida för driftinformation... och det hade de! Där stod det utförligt att de håller på att uppdatera sitt e-postsystem!! Även om det var ganska skönt att äntligen få reda på att det inte var mitt fel så är det riktigt uselt av dem att försöka smyga med det! Inte fick man något mail ens en gång om att det kunde förekomma störningar!

Med tanke på hur pass många kunder Loopia faktiskt har så tycker jag att de borde kunna meddela om såhär viktiga störningar. I mitt fall är det inte värre än att jag fick lägga ner en dag av min fritid samt att någon kanske funderar varför det inte går att skicka mail till mig, men hur är det för större företag? En större webbutik lär säkert kunna förlora tiotusentals kronor innan de upptäcker Loopias "uppgradering" och flyttar om sin mailtrafik!

Det hade inte svidit lika mycket om det var en isolerad händelse, men det här är inte första gången de råkat glömma att meddela oss kunder. Vid ett flertal tillfällen har de stängt ner domännamnet för mig och för många andra på grund av uppgraderingar eller fel, men de har aldrig meddelat mig personligen om deras planer. Kanske meddelas större kunder som hyr deras dyra webbhotell? Om så är fallet så är det ännu sämre stil, som att de inte alls bryr sig om oss som endast har ett domännamn hos dem!

Jag kräver inte 100% upptid, bara att man blir meddelad vid längre avbrott. Då detta inte verkar ske så finns det verkligen ingen anledning att vara kvar hos dem. Dessutom så har de nyligen börjat ta hutlöst betalt för sina knappt fungerande DNS-tjänster. Jag kommer då garanterat att leta efter mer professionella alternativ.

Som en sista fotnot så går det nu att skicka mail till mig igen, inget tack till Loopia däremot.Mailen vidarebefordras nu till ett annat konto utanför Loopias nät så att säga.


comments powered by Disqus